Jeroen Smit

Auteur ‘Het grote gevecht’ en ‘De Prooi’

Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van diverse bestsellers waaronder ‘De Prooi’ (over ABN Amro), ‘Het Drama Ahold’ en recentelijk ‘Het Grote Gevecht & het eenzame gelijk van Paul Polman’. Hierin beschrijft hij de persoonlijke reis en rol van Paul Polman, CEO van Unilever vanaf 2009, die gelooft dat juist multinationals de taak hebben om de grote vraagstukken van deze tijd op te lossen. Bedrijven die zeggen uitsluitend op de wereld te zijn om geld te verdienen hebben wat hem betreft geen bestaansrecht.

Jeroen studeerde Bedrijfskunde in Groningen, werkte oa bij FD, AD, gaf jarenlang colleges aan de Postdoctorale Opleiding Journalistiek aan de Erasmus Universiteit en was van 2011 tot 2015 hoogleraar Journalistieke Vaardigheden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij geeft regelmatig commentaar in DWDD en NieuwsUur en heeft een maandelijkse column in Buitenhof.

Tijdens MerkKracht geeft hij zijn visie op hoe bedrijven het beste met de dubbele verantwoordelijkheid kunnen of moeten omgaan en reflecteert hij wat andere topmanagers van mensen als Polman, en zijn persoonlijke reis kunnen leren.