Erik Kessels

Creative Partner KesselsKramer, kunstenaar

Erik Kessels is sinds 1996 Creative Partner van communicatiebureau KesselsKramer in Amsterdam en Londen en werkte voor nationale en internationale klanten zoals Nike, Diesel, J&B Whisky, Heineken, Oxfam, Ben, Vitra, Citizen M en The Hans Brinker Budget Hotel. Door de onconventionele manier van marketing won KesselsKramer een veelvoud aan prijzen en hun manier van communiceren wordt wereldwijd geprezen.

Als kunstenaar heeft Kessels meer dan 70 boeken van zijn 're-appropriated ' beelden gepubliceerd. Sinds 2000 is hij redacteur van Useful Photography, heeft een aantal tentoonstellingen gemaakt en schreef de internationale bestseller Failed It!
In 2010 ontving Kessels de Amsterdam Prijs voor de kunst, in 2016 werd hij genomineerd voor de Deutsche Börse Photography Prize. In 2017-2019 werd een retrospectief van zijn werk getoond in Turijn, Boedapest en Düsseldorf. Hij wordt door Time Magazine "een visuele tovenaar" genoemd en een "moderne antropoloog" door Voque (Italia).

Tijdens MerkKracht staat Erik stil bij imperfectie. Merken en campagnes die echte maatschappelijke impact hebben gehad, hebben dat niet bereikt door de regels te volgen. Door heel dicht bij zichzelf te blijven, kunnen merken op authentieke wijze tegendraadse statements innemen, culturele experimenten aangaan, toevalligheden omarmen en fouten in hun voordeel gebruiken. Erik Kessels laat zien dat slecht vaak erg goed is, symmetrie wordt overschat en schaamte de enige echte weg is naar impact.