Marjolein Vendrig Bever 2

Marjolein Vendrig (Bever): ‘Wij geloven in een wereld waar dingen lang meegaan’

In aanloop naar MerkKracht, het 100-jaar event van bvA op 24 september, interviewen we merkleiders die al actief met het thema ‘Impact en verantwoordelijkheid van merkleiders’ aan de slag zijn. Vandaag Marjolein Vendrig, Manager Marketing bij Bever.

Kun je kort aangeven wat jullie prestaties op het maatschappelijke vlak zijn?
‘Inmiddels weet iedereen waar Bever voor staat: Wij geloven erin dat buiten iedereen op z’n best is. We vinden er rust, energie en vooral onszelf. Buiten is goed voor ons. En daarom zijn wij ook goed voor buiten. Hier ligt onze rol op maatschappelijk vlak. Dat begint met het juiste advies van onze buitenexperts, waardoor je altijd de juiste keuze maakt. Naast dat je hiermee ook echt van buiten kunt genieten, voorkom je miskopen. Als consument hebben we allemaal enorm veel producten in huis die we nooit gebruiken. Ga maar na hoeveel kleding en schoenen je zelf in huis hebt die je eigenlijk niet gebruikt. Een econoom heeft ooit uitgerekend dat een Westerse consument zo’n 10.000 producten heeft! Hoe zonde en milieubelastend is dat. Met het juiste advies proberen we dat te voorkomen.

Daarbij verkopen we alleen maar kwaliteitsproducten. Deze gaan langer mee en zijn daarmee duurzamer dan producten van mindere kwaliteit met een korte levensduur. Wij geloven in een wereld waar dingen lang meegaan. En gaat er toch iets stuk, dan doen we er alles aan om het te repareren. We gooien sowieso niet zomaar iets weg. We zetten vol in op recyclen. Onze liefde voor buiten maakt dus dat wij het koopproces van een consument zo duurzaam mogelijk willen laten verlopen. Naast dat we sturen op kwaliteit en levensduur van onze producten zetten we in op schone productie en eerlijke handel. Onze ambitie: we willen binnen enkele jaren ons hele assortiment laten bestaan uit duurzame merken.’​

MerkKracht gaat over de dubbele verantwoordelijkheid van merken: Het nemen van maatschappelijk verantwoordelijkheid en ook voldoen aan (financiële) groei. Hoe ervaren jullie deze balans met jullie merk?
‘Ik geloof dat beide hand in hand kan gaan en dat het geen keuze is tussen het een en het ander. We hebben als organisatie de verplichting om bij te dragen aan een betere toekomst en dat hoeft niet ten koste te gaan van financiële groei. Ik geloof er zelfs in dat als je je maatschappelijke verantwoordelijkheid niet neemt, je ook op de lange termijn niet financieel gezond zult zijn. Natuurlijk ondergaan wij hierin ook enkele uitdagingen. In de beginperiode van Covid-19 zagen wij het aantal bezoekers teruglopen waardoor we de bezetting in de winkels hebben aangepast. Hierin zoek je met elkaar naar de juiste balans tussen financieel nodig versus wat het minimum is waarmee we onze klantverwachting kunnen voldoen. Gelukkig prefereert altijd het laatste.’

Hoe hebben jullie deze maatschappelijke verantwoordelijkheid aangepakt en waar zijn jullie tegenaan gelopen?
‘Het begint bij een heldere visie en het uitspreken van je ambitie. Dit geeft focus, maar vooral ook waar je je niet voor gaat inzetten. Ik geloof er namelijk in dat je moet excelleren in maatschappelijke verantwoordelijkheid die dicht tegen je eigen missie ligt. Voor ons is dat heel duidelijk: onze liefde voor buiten maakt dat we elke dag de wereld een klein beetje mooier en toegankelijker willen maken. Aangezien dit zo dicht in de kern van ons DNA zit, zie je dat het een vanzelfsprekendheid wordt. Dat is een enorme kracht. Tegelijkertijd zetten wij soms wel een ‘programma’  in om door te ontwikkelen en te innoveren, maar ook om ervoor te zorgen dat we het beter uitdragen. Nadeel van vanzelfsprekendheid is namelijk dat je denkt dat iedereen het weet en ziet en dat is natuurlijk niet zo.’

Hoe neem je alle stakeholders mee in het verhaal?
‘Door visie en ambitie in de gehele organisatie door te voeren. Het begint bij ons al bij de werving en onboarding van onze medewerkers. Dit maakt dat er weinig effort nodig is om je stakeholders mee te nemen in het verhaal.’

Hoe kun je andere merken inspireren met MerkKracht aan de slag te gaan?
‘De enorm mooie (financiële) groei die Bever afgelopen jaren heeft gemaakt, maakt meer dan duidelijk dat dubbele verantwoordelijkheid loont. Ik geloof dat dit ontstaat door toenemende behoefte aan duurzaamheid vanuit consument, maar zeker ook een betrokken en geïnspireerde organisatie in al zijn haarvaten. Onze medewerkers leven voor buiten en dat ze hierin ook echt een verschil kunnen maken, inspireert en geeft veel energie en voldoening. Dat voelen onze klanten zeker. Mijn belangrijkste tip is om dichtbij je DNA te blijven en daarop te excelleren. Focus maakt dat je grote stappen kunt zetten.’

Wat zie je de komende tijd als je grootste uitdaging en je belangrijkste topic?
‘Ik zie dat we nog kunnen groeien door beter zichtbaar te maken wat we doen en wat onze producten duurzaam maakt. Sommige zaken zijn voor ons al zo vanzelfsprekend, dat we daarmee niet stilstaan dat dit voor de buitenwereld niet zo is. Ik zie daarom nog enorme kansen voor onze reparatieservice en recycleprogramma. Maar ook door beter te laten zien, waarom bepaalde producten duurzaam zijn.’

Het unieke online event MerkKracht heeft als thema ‘Impact en verantwoordelijkheid van merkleiders’. Hoe voldoe je als merk tegelijk aan de groeiende verwachtingen van zowel consumenten als aandeelhouders om naast winst maken ook nog je verantwoordelijkheid te nemen voor maatschappelijke thema’s.

Nieuwsgierig naar meer verhalen? Topsprekers als Merijn Everaarts (Dopper), Hanneke Faber (Unilever) en Helen Mets (DSM) delen hun ervaringen op MerkKracht. Bestel snel je online ticket en ontvang er één extra voor een collega.